Hoppa till sidans innehåll

Att tävla i Judo


Allmänt om judotävling och en match

När man tränar judo bör man känna till lite om hur man tävlar i judo. Även om man inte vill tävla själv så blir det ju mycket roligare att titta på matcher när man förstår vad som händer.

Normalt så sker följande vid en judomatch

  1. De tävlande ropas upp av sekretariatets speaker eller visas på namnskyltar.
  2. Den tävlande som ropas upp först tar på sig vitt matchbälte och den andre rött matchbälte.
  3. De båda ställer sig mitt emot varandra utanför matchområdet och väntar på domarens tecken för att komma in på mattan.
  4. Först hälsar de med en bugning när de kliver på mattan, sedan när de är på matchområdet igen.
  5. Matchområdet består av en judomatta som är mellan 5 x 5 och 10 x 10 m. Utanför matchområdet finns det ytterligare 3-4 m matta som kallas säkerhetsområde. I vår dojo så är det röda området som är matchområde och det utanför är säkerhetsområde.
  6. Efter hälsningen går de ett steg till och väntar på att domaren skall starta matchen.
  7. Mattdomaren startar matchen med HAJIME (börja).

De två kantdomarna sitter på stolar i var sitt hörn av mattan. I vissa fall, t ex vid barntävlingar, är det bara en huvuddomare på mattan.

  1. Matchtiden är 2-5 min effektiv tid.
  2. Mattdomaren leder matchen och bedömer tillsammans med kantdomarna de tekniker som utförs.
  3. De tävlande får poäng beroende på hur bra tekniker de gör. Dessa poäng registreras på en speciell poängtavla.
  4. Barn och ungdomar får poäng för kasttekniker och fasthållningar, för de lite äldre kan man även segra med armlås och halslås.

På stora mästerskap använder man blå och vit judogi istället för röda och vita matchbälten. Även på lägre nivå är det tillåtet att använda blå judogi istället för rött bälte, men det finns än så länge inget krav på det.

Hur man tar poäng

Det finns 3 olika poäng i judo Ippon, wasari och yoko. Dessa poäng visas på en tavla som tävlings-sekretariatet sköter via domarens tecken.

Ippon = 10 poäng

Om man lyckas kasta sin motståndare med ett perfekt kast dömer domaren IPPON, nedan figur, och matchen är slut. För att man skall erhålla IPPON krävs det att man kastar med kontroll, kraft och fart huvudsakligen på rygg. Andra sätt att vinna på IPPON är att man håller sin motståndare i 20 sek i en fasthållning eller att man lyckas med ett arm- eller halslås. Ytterligare ett sätta att vinna på IPPON är när motståndaren bestraffas med hansoku-make d.v.s. blir diskvalificerad.

Ippon 

Domartecken - Ippon

Waza-ari = 7 poäng

Om man lyckas kasta sin motståndare med ett kast men det saknas ett av momenten kraft, fart eller huvudsakligen på rygg dömer domaren WAZA-ARI (nedan figur). Man kan även få WAZA-ARI om man håller fast sin motståndare under 15-19 sek i en fasthållning.

 

Waza-ari

Domartecken – Waza-ari

Yuko = 5 poäng

Om man lyckas kasta sin motståndare med ett kast men det saknas två av momenten, kraft, fart eller huvudsakligen på rygg dömer domaren YUKO (nedan). Man kan även få YUKO om man håller fast sin motståndare under 10-14  sek i en fasthållning.

Yuko

Domartecken - Yuko

I vanliga tävlingar adderas poängen inte i judo utan den som har högsta poängen vinner. En Waza-ari (7 poäng) vinner över 5 Yuko (5 poäng). Man räknar alltså inte ihop yukon (så att 5 x 5 = 25 poäng) utan oavsett hur många yuko man har så har man 5 poäng.

Matchvinst

 

Om någon av de tävlande erhåller IPPON är matchen slut. Om matchtiden tar slut utan att någon har erhållit IPPON vinner den som har högst poäng enligt poängtavlan eller om den andre har en varning. Om det är oavgjort vid ordinarie matchtids slut kan matchen antingen avgöras genom tidsförlängning, s.k. golden score, eller med hantei på mindre tävlingar.

I golden score vinner den som får första poängen eller om den andre får en varning. 

Andra domartecken

 

Osaekomi (nedan) säger domaren när någon av de tävlande håller en fasthållning på den andre – så att tidtagningen på fasthållningen startar.

Osaekomi 

Domartecken för fasthållning -Osaekomi

Toketa (nedan) säger domaren när fasthållningen är bruten och den andre har kommit loss.

Toketa

Domartecken för bruten fasthållning - Toketa

Mate (nedan) säger domaren när man skall ställa sig upp och gå till sina ursprungsplatser.

 

   Mate

Domartecken för avbryt - Mate

  

Ytterligare bestämmelser kring tävlingar finner du på Svenska Judoförbundets hemsida; www.judo.se

Uppdaterad: 2016-06-07 19:57
Skribent: Patrik Kenger

Sponsra FaluJudo genom din
e-handel, handla via sponsorhuset
så tjänar klubben pengar utan att
det kostar dig något extra.

 

 

 

 

 

 

 

SISU Dalarna samverkan

 

 

Antal unika besökare totalt (nollstäld 2011-01-01)

 räknare 

2010 - 7115 st unika besökare

2011-01-01 (0)

2012-01-01 (5250)

2013-01-01 (10500)

2014-01-01 (13900)

2015-01-01 (16900)

Postadress:
Falu JK - Judo
Tony Nilsson, Klockarns hage 20
79021 Bjursås

Kontakt:
Tel: [saknas] Information
E-post: This is a mailto link

Se all info