Hoppa till sidans innehåll

Så här går en träning till


Judoträning vid Falu Judoklubb

Judoträning hos oss kan se lite olika ut beroende på vilken nivå du tränar och hur långt du kommit. Judo är i dag en modern elitidrott och följaktligen bedrivs också tävlingsinriktad träning. Men normalt ser träningen ut ungefär som den gjort under väldigt lång tid. Nedan beskrivs ett normalt träningspass på Falu Judoklubb.

Viktigt är att lyssna på tränaren, visa respekt och ödmjukhet för sina medtränande, och göra sitt bästa. Du får aldrig lämna mattan utan att du meddelat tränaren.

Då du kliver på och av mattan

Då du kliver av och på mattan så bugar du åt dojo. Det är gamla traditioner från japan som har med ödmjukhet och tacksamhet över att få träna och att ha en lokal av vara i. Man börjar alltid träningen med att sätta sig i ett led på knä vänd mot tränaren. Man sitter i en speciell ställning som på japanska heter seiza (som betyder ”att sitta på rätt sätt”). För att sitta på seiza knäböjer man först på golvet, sedan vilar man baken mot hälarna och håller ned fötternas översida mot golvet. Händerna placerar man med handflatorna nedåt på låren, med fingrarna tätt ihop. Ryggen hålls rak, men inte onaturligt stel. Enligt sedvänja håller kvinnor knäna ihop medan män håller dem lätt åtskilda, i samklang med individens kroppsstorlek, Den som är högst graderad sitter längs till vänster (från tränarens håll), och den med lägst gradering längst till höger. Tränare säger sedan ”Rei” (hälsning för att visa respekt) och bugar mot sina elever. De tränande bugar tillbaka.

Judo tränar man tillsammans

Judo tränar man tillsammans, oftast i olika grupper beroende av ålder och gradering. I judons filosofi ingår att man lär av varandra och att den med högre gradering lär den med lägre. Man tränar med kroppen som redskap och en judoka anpassar sig alltid till sin motståndares nivå och styrka.

I början av en träning sker alltid någon form av uppvärmning. Det gäller att vi är riktigt varma innan vi påbörjar själva judoteknikerna. Normallt så joggar vi runt, spurtar och gör gymnastiska övningar. Vi har ofta någon form av stafett och andra övningar där vi använder kroppen som redskap. För barngruppen så har vi även med någon form av lek så som ”tatten” eller ”krabbfotboll”. Då vi är riktigt varma så tänjer vi på leder och muskler. Vi börjar med nacken och jobbar oss ända ut till tårna.

Sedan kommer teknikträning via instruktioner från tränare och erfarna judokas. Teknikträningen bedrivs under kontrollerade former och till en början med mycket fokus på själva rörelserna (balansbrytning, ingång till kast, samt själva kastet). Men tekniker görs även under högt tempo där vi tränar fart och snabbhet. I början kan man välja att träna med äldre erfarnare judokas som gärna lär ut sina tekniker och knep. I detta skede av träningspasset jobbar vi även med nya tekniker för dem som strävar efter att gradera sig till en högre grad (lägre klass (kyu)), mer om detta i kapitel ‎6.

Mot slutet av träningspasset

Mot slutet av träningspasset så har vi ofta Randori i någon form, som kan beskrivas som "tävling" fast på lek. Tävling definierades inte av Jigoro Kano (grundaren av judo) som ett sätt att mäta vem som är bäst. Utan som ett sätt att ta reda på hur långt man själv har nått. Detta kan kanske jämföras med handikappsystemet i golf – alltså att man utgår ifrån sin egen nivå även då man tävlar. Under träning anpassar sig den högre graderade till sin motståndare även under randorin. Randorin är ett sätt att få utlopp för sina nyvunna kunskaper. Det finns två huvudområden; Ne waza randori som är randori nere på mattan, ungefär som vanlig brottning fast med en mängd judotekniker. Sedan Tachi waza randori som är stående randori.

Motståndare bugar mot varandra innan de börjar kämpa och man tackar för kampen när den är slut genom att buga. Bugningen har en viktig uppgift att fylla i samband med träningen. Den lär utövaren att respektera motståndaren. Judoträningen lär utövaren att aldrig underskatta en motståndare och att alltid behandla honom med största respekt och aktning. Man lägger därför stor vikt vid själva uppförandet hos den som utövar judo.

Under träningspasset så hamnar man ibland en position där man måste ge upp på grund av att sin motståndare har en fasthållning eller ett arm- eller halslås (endast för 14 år och äldre). Då man ger upp så klappar man 2-3 gånger hårt och tydligt på sin motståndare, alternativt med en ledig fot i mattan (om man inte kan använda armarna). Detta kallas mairisignal, (mairi=jag ger upp) då har man signalerat att man ger upp och motståndaren måste då omedelbart släppa sitt grepp.

Man får aldrig ligga kvar på mattan

Man får aldrig ligga kvar på mattan på grund av trötthet eller någon annan anledning. Det beror på att du riskerar att någon trillar på dig, eller att någon gör ett kast där du sedan får personen på dig. Stå alltid upp om inte tränaren säger något annat. Om du gjort illa dig så säg till så att du kan sätta dig på sidan av mattan.

Innan träningen avslutas så ska alla rätta till sina dräkter (gi) och bälten (obi) och återigen sätta sig på led. Där ger tränaren lite återkoppling på träningen och avslutar med ”Rei”, så som träningen började. Man applåderar efter träningen, kanske för att visa tacksamhet till den tid tränaren har lagt ner. Varför det applåderas är det kanske ingen som vet, med det förkommer på många klubbar.

 

Bra att veta innan träningen

  • Alla våra tränare har tävlat eller tävlar och har en eller flera officiella instruktörsutbildningar.
  • Mate betyder avbryt. Då skall man genast avsluta det man gör och lyssna på tränaren.
  • Hajime betyder börja. Då skall du sätta igång med just den del av träningen som tränaren gått igenom.
  • Alla som är betalande medlemmar är försäkrade via Folksam, mer info finns på deras hemsida.
  • I början så kan du träna i långärmad college byxa och tröja. Vi har vissa dräkter som man kan låna i början.
  • Se till att dina naglar är klippta för att inte skada dig själv och andra.
  • Skölj av fötterna inna du kommer in på mattan
  • Se till att din dräkt är hel och ren
  • Sätt upp ditt hår så att din träningskamrat inte drar dig i håret eller fastnar.
  • Judodräkt köper du via klubben. Vi får rabatter från leverantörer vilket göra att du får bättre pris än om du själv köper via Internet, och vi garanterar att du får en bra och prisvärd dräkt som du dessutom även får använda på tävlingar.
  • Övriga frågor som du kommer på ställer du direkt till din tränare. Vi välkomnar frågor från föräldrar då vi av erfarenhet vet att det är mycket man kan undra över.
Uppdaterad: 2009-09-12 22:14
Skribent: Patrik Kenger

Sponsra FaluJudo genom din
e-handel, handla via sponsorhuset
så tjänar klubben pengar utan att
det kostar dig något extra.

 

 

 

 

 

 

 

SISU Dalarna samverkan

 

 

Antal unika besökare totalt (nollstäld 2011-01-01)

 räknare 

2010 - 7115 st unika besökare

2011-01-01 (0)

2012-01-01 (5250)

2013-01-01 (10500)

2014-01-01 (13900)

2015-01-01 (16900)

Postadress:
Falu JK - Judo
Tony Nilsson, Klockarns hage 20
79021 Bjursås

Kontakt:
Tel: [saknas] Information
E-post: This is a mailto link

Se all info